27/3/19 · Institucional

La Fundació Salut Empordà i la UOC impulsen un projecte pediàtric a l'Alt Empordà per tractar el dolor abdominal recurrent

Entre el 10 i el 20% dels menors en edat escolar pateixen aquest tipus de mal de panxa, amb afectacions en la vida diària

En el projecte hi participen els equips d'atenció primària i del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil de la comarca
Foto: d'esquerra a dreta, Rubén Nieto, Núria Roig i Pere Plaja.

La Fundació Salut Empordà (FSE) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han presentat aquest matí en una roda de premsa el projecte pediàtric d’abast comarcal DAREmpordà. La iniciativa és una eina per a ajudar a afrontar el dolor abdominal recurrent (DAR), tant per a pacients i familiars com per a pediatres d’atenció primària. Impulsat per l’FSE i la UOC, hi han col·laborat i participat els diferents equips d’atenció primària de l’Alt Empordà (de l’Institut Català de la Salut, d’Albera Salut i de l’FSE) i de l’equip del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ) de la comarca.

El DAR és un mal de panxa que es presenta de manera episòdica o contínua al llarg del temps i que afecta, sobretot, els infants i els adolescents, als quals pot condicionar la vida diària. Es calcula que entre el 10 i el 20% dels menors en edat escolar pateix aquest tipus de dolor. Tot i així, és un mal poc conegut socialment i amb poc consens en l’aspecte assistencial.

En la roda de premsa han participat Pere Plaja, pediatre i director de Recerca i Innovació de l’FSE; Núria Roig, gastroenteròloga pediàtrica de l’FSE, i Rubén Nieto, psicòleg i investigador del grup eHealth Lab dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC.

«Aquest programa de tractament representa una oportunitat terapèutica per als pacients amb DAR de la nostra comarca. A més, fa valer el treball en xarxa dels diferents agents de salut de l’Alt Empordà, la qual cosa amplia les vies de col·laboració en el futur», assenyala Pere Plaja.

Per a la gastroenteròloga pediàtrica, Núria Roig, «el DAR és un mal tan desconegut com freqüent. En el 90-95% dels casos no es pot atribuir a una malaltia o a una causa física. Això provoca molta preocupació familiar». I explica que, tal com reconeix l’Associació Internacional per a l’Estudi del Dolor, el dolor és una experiència sensorial i emocional desagradable, i cada persona la viu d’una manera particular. «El dolor només es pot entendre tenint en compte diversos factors biològics, psicològics i socials. I, en qualsevol cas, sempre és real», afegeix.

Diversos àmbits d’actuació

El projecte DAREmpordà combina diversos vessants. D’una banda, un equip de pediatres, gastroenteròlegs i psicòlegs ha creat un protocol assistencial multidisciplinari per als professionals de l’atenció primària de l’Alt Empordà, amb l’objectiu de facilitar-los el diagnòstic i el tractament d’aquest mal. De l’altra, s’han elaborat materials informatius i formatius amb la col·laboració dels afectats i les seves famílies, que es poden trobar en una plataforma digital d’accés lliure. El web https://daremporda.salutemporda.cat és un punt de trobada per als afectats, un lloc de divulgació i sensibilització social i una eina de treball per als professionals. Conté informació mèdica, recomanacions i estratègies per a alleujar el dolor, vídeos, documentació per a les famílies i un fòrum, entre altres apartats.

En cas que els pacients diagnosticats d’aquest tipus de mal de panxa no experimentin cap millora malgrat que segueixin els consells mèdics, se’ls ofereix l’opció de treballar la intervenció psicoeducativa mitjançant l’eina terapèutica en línia DARWeb, basada en la teràpia cognitivoconductual desenvolupada per un grup d’investigadors de la UOC i que ja ha demostrat que és útil en altres casos. Si tot i així els menors no es troben millor, finalment el pediatre els pot derivar al Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil de l’Alt Empordà per a seguir una teràpia presencial.

«Els medicaments, els probiòtics i les dietes no sempre són un ajut per pal·liar el DAR; en canvi, s’ha demostrat de manera evident la gran utilitat de la teràpia cognitivoconductual, que consisteix bàsicament en una intervenció centrada en el reconeixement de les sensacions i les emocions i l’adquisició d’habilitats per a afrontar-ne els efectes negatius», ha explicat Rubén Nieto, de la UOC. I remarca que «aquest projecte és una solució innovadora, perquè ofereix una intervenció a distància valent-se de les TIC per a facilitar-hi l’accés, i, a més, s’hi treballa la prevenció, quan la majoria de tractaments actuals se centren a reduir l’impacte quan els problemes ja són greus».

Fases del projecte

Tot i que l’eina terapèutica en línia DARWeb és anterior i era impulsada des de ja fa uns quants anys exclusivament per la UOC, el projecte DAREmpordà es va començar a gestar l’octubre del 2017. L’objectiu era incloure aquesta plataforma digital, ja coneguda, dins un abordament més global i multidisciplinari. La primera fase ha consistit en la redacció del protocol i la creació dels materials de suport, i s’ha acabat aquest mes de gener.

A partir d’ara s’enceta la segona fase, que consisteix a comprovar aquest programa de diagnòstic i tractament tant en l’àmbit de l’atenció primària a l’Alt Empordà com en l’àmbit de l’atenció especialitzada en altres indrets de Catalunya. S’ha previst que aquesta segona fase s’acabi al final del 2019.