1/4/19 · Institucional

La Reina Roja: la revolució educativa en deu capítols

L'eLearn Center de la UOC analitza les tendències d'aprenentatge més innovadores del món
Foto: UOC

Campus universitaris itinerants, continguts pactats en assemblea, assignatures proposades per l’empresa privada... L’ensenyament està en plena revolució: l’educació tal com l’hem conegut fins ara no existirà d’aquí a uns quants anys. El projecte La Reina Roja de l’eLearn Center de la UOC analitza a partir del dimecres 3 d’abril quines són les tendències educatives més innovadores de cap a cap del món.

La Reina Roja és un projecte audiovisual de deu capítols que portarà els espectadors mes a mes a un viatge en el qual visitaran les institucions (universitats, col·legis, centres de formació, etc.) que estan trencant barreres no solament metodològiques, sinó també conceptuals, geogràfiques, lingüístiques... Com la Universitat Minerva (San Francisco), els alumnes de la qual canvien de país cada semestre, o la Universitat Western Governors (Utah), una universitat en línia en què els estudiants es poden matricular cada mes i gestionar el temps del qual disposen, i que té com a lema «Com més ràpid aprens, més estalvies».

A Espanya es donaran a conèixer experiències com la del Centre de Formació Padre Piquer a Madrid o la de l’escola Sadako a Barcelona, tots dos integrats a la xarxa Ashoka, una iniciativa que acredita les institucions que formen alumnes com a «agents del canvi». El capítol basat en el Centre de Formació Padre Piquer explicarà com conviuen 1.100 alumnes de 35 nacionalitats, llengües i religions diferents, en el qual se segueix un mètode basat en l’aprenentatge col·laboratiu que és un exemple d’èxit en la lluita contra l’abandonament escolar. El treball en equip també és un senyal d’identitat de l’escola Sadako, un centre que potencia la presa de decisions en assemblea.

L’educació s’adaptarà als alumnes (i no a l’inrevés)

«Ja no n’hi ha prou amb transmetre informació», diu Lluís Pastor, director de l’eLearn Center i creador de La Reina Roja. Pastor explica que els darrers mil anys l’educació s’ha basat en una transferència de coneixements del professor cap a l’alumne, «però avui dia amb això no n’hi ha prou», reitera. En els centres pioners que ha visitat, i que marquen el camí de l’educació del futur, l’ensenyament muta i s’adapta segons la persona a qui s’adreça. «No es forma igual si ens adrecem a nens o gent gran, a alumnes asiàtics o europeus, o a estudiants que volen ser líders mundials...», explica el director de l’eLearn Center.

Pastor avança que els centres busquen la seva pròpia «singularitat». No hi pot haver gaires universitats com Harvard, aclareix, «amb professors amb premis Nobel i estudiants amb els millors expedients, però cada institució ha de buscar i potenciar allò que la fa diferent».

Divulgar la innovació. Primer capítol: Western Governors i Minerva

El nom del projecte, La Reina Roja, ve del llibre homònim publicat a l’Editorial UOC. L’autor, Guillem Garcia Brustenga, director de Recerca i Anàlisi de Tendències de l’eLearn Center, hi entrevista set figures rellevants de l’educació. En el cas d’aquest nou projecte audiovisual, Lluís Pastor fa un pas més en la tasca d’analitzar i divulgar les tendències més innovadores en el món.

El primer capítol es llança el dimecres 3 d’abril i se centrarà en dues universitats singulars. La primera és la Universitat Western Governors, de Utah, que ofereix una estructura de tarifa plana i flexible per mitjà de la qual els estudiants es poden matricular al començament de qualsevol mes de les assignatures que vulguin en la modalitat en línia. Des que es va fundar, la seva voluntat ha estat ajudar els residents de zones rurals, els estudiants amb ingressos baixos i els grups en risc d’exclusió social a aconseguir una graduació superior sense els costos elevats de les universitats tradicionals. El seu sistema es basa en l’aprenentatge de competències i s’adapta al ritme i les habilitats de cada estudiant.

La segona és la Universitat Minerva, que proposa una immersió global per a fer ciutadans del món i que té com a lema «El món com el teu campus». El primer any, els estudiants viuen junts en una residència a San Francisco; el segon, es traslladen a Buenos Aires i Berlín; el tercer, a Bangalore i Seül, i el quart, a Istanbul i Londres. En aquest centre les classes s’imparteixen en pantalla compartida, la qual cosa afavoreix la interacció entre els professors i els alumnes. El sistema d’aquesta universitat es basa en les classes invertides (flipped classroom): els estudiants preparen les classes prèviament, ajudats pels materials que els ofereix el professor.

Cada capítol, dels deu previstos, del projecte La Reina Roja consta d’un editorial amb l’anàlisi del director de l’eLearn Center, una infografia animada amb dades rellevants dels centres seleccionats i entrevistes als dirigents dels centres, i també a alumnes espanyols que s’hi han format, que expliquen la seva experiència de primera mà. Cada programa es podrà veure íntegre, amb una durada estimada de deu minuts, o per càpsules, tot això recollit a la plataforma web de La Reina Roja en tres idiomes. Cada primer dimecres de mes es llançarà un nou programa amb dos nous centres fins al febrer del 2020.