9/5/19 · Institucional

La UOC ensenya als infants a programar per mitjà del joc

Professorat voluntari d'informàtica impartirà tallers de Scratch per a nens i nenes a Manresa, Reus, Salt, Terrassa i Tortosa, i el dissabte 18 a Lleida i Sevilla

L'Scratch és un llenguatge de programació lúdic i senzill que fomenta la creativitat i el pensament lògic de petits i joves
Foto: UOC

És possible que els infants aprenguin a programar els seus propis jocs, històries i animacions i que ho facin de manera lúdica i senzilla? Aquesta és la premissa amb la qual neix l’Scratch, un llenguatge de programació creat per l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) que s’adreça a nens i nenes d’entre 8 i 12 anys. Amb motiu de l’Scratch Day, una iniciativa d’abast mundial que té lloc aquest dissabte 11 de maig, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) organitza tallers i activitats en família a les seus de Manresa, Reus, Salt, Terrassa i Tortosa. La Universitat també farà tallers de Scratch a les seus de Lleida i Sevilla el dissabte 18 de maig.

Al llarg del matí, un equip de professors voluntaris d’informàtica del grup Inventa de la UOC acostaran l’entorn de programació Scratch als infants a partir de jocs i reptes que les famílies participants hauran de resoldre amb l’ajuda de les Scratch Cards. Per als experts, aquest llenguatge de programació té diversos beneficis per als nens i les nenes:

• Desenvolupa el pensament lògic: l’infant és capaç de descompondre un problema en petites parts, cosa que l’obliga a fer un seguiment seqüencial per a trobar la solució.

• Fomenta la creativitat: els nens i els joves han d’imaginar històries i crear jocs.

• Millora la comprensió: els infants poden comprovar de primera mà com l’ordinador executa les seves ordres.

• Facilita el pensament sistèmic: la programació permet a les nenes i els nens entendre com funciona un sistema i com se’n relacionen les parts.

• Millora el rendiment escolar: els infants aprenen programació, conceptes matemàtics, alguns mots en anglès, etc.

Segons l’enginyera informàtica Adriana Ornellas, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC i membre del grup de la mateixa universitat, «l’activitat intel·lectual associada a la programació ensenya a pensar de manera abstracta, lògica i estructurada». I afegeix: «Eines com l’Scratch potencien l’aprenentatge per indagació, per investigació i per resolució de problemes».

Per la seva banda, Carlos Casado, director del màster universitari d’Aplicacions Multimèdia: Disseny i Desenvolupament de Smartcontent de la UOC, diu que la programació ajuda les nenes i els nens «a pensar i a resoldre problemes», perquè «en treballen la comprensió, n’analitzen les possibles solucions i els divideixen en problemes més petits per poder-los resoldre més fàcilment». A més, si des de ben petits els infantses familiaritzen amb la programació, s’ajuda a trencar el mite que «la tecnologia és cosa d’homes», conclou Casado.

Les famílies que participin en els tallers de la UOC també podran veure algunes de les aplicacions de l’Scratch amb Arduino o Lego. Només cal que duguin un portàtil amb sistema operatiu Windows o iOS i que s’inscriguin prèviament al web de l’activitat.

L’Scratch redueix les desigualtats socials

A més dels beneficis educatius que s’han exposat fins ara, l’Scratch també contribueix a disminuir la divisòria digital i a reduir les desigualtats socials, econòmiques i de gènere. És per això que al sud del continent americà s’estan generant accions encaminades a la promoció i l’ús de l’Scratch com una eina que genera canvis en els entorns socials i que aconsegueix impactar positivament en les comunitats i les famílies del territori. La UOC ha acompanyat diverses de les organitzacions que duen a terme aquest projecte a l’Amèrica Llatina mitjançantla formació de docents, que s’emmarca en el projecte Scratch Social UOC.

Enguany, l’escola Tomás Marsano d’Arequipa, al Perú, organitzarà una setmana d’activitats sobre l’Scratch, vinculant estudiants de la seva institució i convidant organitzacions educatives de la mateixa ciutat. A l’Equador, Espiral Educativa, juntament amb Medialab CIESPAL, la Universitat Central de l’Equador i l’Institut Tecnològic Superior Yavirac, durà a terme activitats de formació i programació per a petits, familiars i docents. A Colòmbia, alguns professors vinculats a Computadores para Educar i al Ministeri d’Educació del país han fet un curs de seguretat a la xarxa i insten els docents a preparar activitats per a la celebració mundial de l’Scratch Day.

El projecte Scratch Social UOC ofereix un itinerari formatiu en Scratch i noves tecnologies als professionals i als voluntaris d’institucions educatives, associacions, entitats socials i ONG que treballen amb infants i joves i col·lectius vulnerables. L’objectiu és facilitar l’aprenentatge del llenguatge de programació a tothom i contribuir, així, a mitigar la divisòria digital, reduir les desigualtats socials, econòmiques i de gènere i augmentar la presència de les dones en l’àmbit tecnològic. Mitjançant l’Scratch, les entitats poden treballar aspectes emocionals, com la motivació i l’autoestima dels nens i les nenes, a més de desenvolupar habilitats cognitives, com la lògica i la resolució de problemes.

Aquest projecte és una de les accions de la UOC per a contribuir a l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i busca fomentar l’ús de les TIC en comunitats educatives i socials, especialment en les que estan en situació de risc i vulnerabilitat.

Experts UOC